Distributieketting BMW N20B20 en N47 motor


BMW N47 distributieketting

Met de N20B20 bracht de BMW-familie een veel zuiniger en goedkoper alternatief voor de klassieke zescilinder op de markt. De motor is van een turbocompressor voorzien en kent directe inspuiting. Het is de efficiëntere, krachtigere, lichtere en vooral milieuvriendelijkere vervanger van bijvoorbeeld de 4-cilinder N46 en N43, en de 6-cilinder N52 en N53. De motor is tegenwoordig in veel BMW-modellen terug te vinden.

Helaas zijn het niet allemaal jubel-verhalen …. net als de BMW-dieselmotor N47 kent de benzinemotor van het type N20B20  een probleem met de distributieketting! Motoren van dit type staan er namelijk om bekend, dat er al na ca. 50.000 km problemen ontstaan met de distributieketting.

De meest voorkomende problemen bij de BMW N20B20 motor:

Opgerekte ketting
Overgeslagen / Gebroken ketting

Welke motorcode heb ik?

Om dat te achterhalen vindt u hier de BMW-types waarin de N47-dieselmotor wordt gebruikt:
  • Modelserie E: 1-serie (E81, E82, E87, E88), 3 -serie (E90, E91, E92, E93), 5-serie (E60, E61), X3 E83 2.0d
  • Modelserie F: 1-serie (F20, F21), 3-serie (F30, F31), 5-serie (F10, F11, F07), X3 F25
  • Motorvermogen: 115, 143, 163, 177, 184, 204 en 218 pk
  • Uitvoering: sedan, touring, cabriolet, coupé en SUV X1, X3
  • Versnelling: handmatig en automatisch


en u vindt hier de BMW-types waarin de N20B20 motor wordt gebruikt:

  • Modelreeks E: X1 xDrive / sDrive20i, X1 xDrive / sDrive28i (E84) Z4 sDrive18i E89, Z4 sDrive20i, Z4 sDrive28i (E89)
  • Modelreeks F: 520i, 520Li, 525Li, 528i (F10 / F11), 125i (F20), 220i, 225i, 228i (F22) X3 sDrive18i, X3 xDrive20i, X3 xDrive28i (F 25), X4 xDrive20i (F26) 320i, 328i (F30), 420i (F32), 320i GT, 328i GT (F34)
  • Motorvermogen: 135, 160, 170 en 180 KW
  • Uitvoering: sedan, touring, cabrio, coupe en SUV X1, X3, X4
  • Versnelling: handmatig en automatisch

Wat doet de distributieketting?

In de cilinder worden brandstof en lucht door de zuiger samengeperst. De verbranding van het mengsel duwt de zuigers naar beneden. Tot slot verlaten de verbrandingsgassen de cilinder. Al deze activiteiten moeten nauwgezet worden uitgevoerd. Om ervoor te zorgen dat alles op het juiste moment gebeurt, verbindt de distributieketting de nokkenas en de krukas met elkaar. Als alles goed werkt, draait de krukas exact twee keer tijdens één omwenteling van de nokkenas. De kleppen openen en sluiten afhankelijk van de positie van de zuiger.

De problemen met de distributieketting kunnen zijn:
– Opgerekte distributieketting – Overslaande of gebroken distributieketting

Oprekkende distributieketting N20B20 motor

Een oprekkende distributieketting maakt zich kenbaar door een geluid vanuit de motor. Het begint ‘stilletjes’ …. met een miniem geluidje in de motor. Geleidelijk aan wordt het slepende motorgeluid sterker …. totdat het vanaf ongeveer 1500 omwentelingen/min zelfs in de auto duidelijk hoorbaar.

Let op: negeren en ‘gewoon’ doorrijden is geen optie! Hier kleeft een risico van ernstige en kostbare motorschade aan! Dat geldt zeer zeker wanneer het waarschuwingslampje van het motormanagementsysteem aangeeft dat er een fout in het motormanagement zit; is negeren niet meer aan de orde!

Wanneer de distributieketting breekt of een tand van het tandwiel overslaat, gaan de kleppen op het verkeerde moment open. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Gescheurde kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn! Afgebroken delen van de kettinggeleiders kunnen bovendien de olietoevoer naar de motor verstoppen en een acuut en desastreus smeringsprobleem veroorzaken!


BMW distributieset

Oorzaak opgerekte distributieketting

Wat precies de oorzaak is, is ongewis. Een ontwerpfout ligt voor de hand maar of het het materiaal van de ketting (waardoor de ketting te lang wordt en overslaat), de diameter van de tandwielen, de geleiderails en kettingspanner of te hoge slingering van de ketting is, is niet met zekerheid te zeggen. Maar ook de interval van olieverversing kan een rol spelen…..regelmatig verversen met hoogwaardige (voorgeschreven) olie is bij N20B20-motoren van wezenlijk belang! ONDERHOUD IS BEHOUD!

Laat bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>