Olieverbruik BMW motoren


Enkele BMW motoren tussen 2001 en 2013 hebben last van hevig olieverbruik. Vaak wordt dit veroorzaakt door een falende klepsteelafdichting. Deze afdichting zit in de cilinderkop en is niet zomaar vervangen. Wilt u hier meer over weten, lees hieronder meer….

Klacht:

Hevig roken, voorals na even stationair draaien.
Zeer hoog olie verbruik.
1 Liter olie op 500 kilometer is niet ongebruikelijk.
Storingen in het motormanagement systeem.

Oorzaak:

De klepsteelrubbers worden hard waardoor deze niet meer goed afdichten. Doordat het rubber hard word en er tijdens het stationair draaien van de motor een lage onderdruk in het inlaat systeem heerst verzameld de olie zich boven het rubber en word de verbrandingskamer ingezogen zodra er gas word gegeven. Dit probleem doet zich bij alle motoren voor die voorzien zijn van een valvetronic systeem, direct ingespoten benzine motoren en in zeldzame gevallen de M54 6 cilinder motor.

Oplossing:

Vervangen van alle 16,24 of 32 Klepsteel afdichtingen.

Bij het vervangen van de klepsteelrubbers word het volgende uitgevoerd.

Vervangen klepsteelrubbers.
Vervangen afdichtingen vanos ventielen.
Vervangen bouten vanos eenheden.
Vervangen kettingspanner voor nieuw type indien nodig.
Vervangen afdichtingen bougie kokers.

Mogelijke gevolgen van het niet repareren:

Motor schade door te weinig olie.
Katalysator schade door olie en olie resten die in het uitlaat systeem terecht komen.
Afkeur APK.

Motoren waar dit euvel voorkomt:

N42 4 cilinder
N43 4 cilinder
N46 4 cilinder
M54 6 cilinder
N52 6 cilinder
N62 8 cilinder
N63 8 cilinder

Betroffen Modellen:

N42

BMW 3-Serie 316i 318i   2001 – 2004

N43

BMW 1-Serie 116i 118i 120i   2007 – 2011
BMW 3-Serie 316i 318i 320i   2008 – 2011
BMW 5-Serie 520i   2007 – 2011

N46

BMW 1-Serie 118i 120i   2003 – 2012
BMW 3-Serie 318i 320i   2004 – 2011
BMW 5-Serie 520i   2006 – 2009
BMW X1 sDrive 18i   2009 – 2015
BMW X3 2.0i xDrive 20i   2005 – 2011
BMW Z4 2.0i   2005 – 2009

M54

BMW 3-Serie 320i 325i 330i   2000 – 2006
BMW 5-Serie 520i 525i 530i   2000 – 2004
BMW 5-Serie 520i 525i 530i   2004 – 2005
BMW 7-Serie 730i   2002 – 2005
BMW X3 2.5i 3.0i   2003 – 2006
BMW X5 3.0i   2000 – 2006
BMW Z3 2.2i 2.5i 3.0i   2000 – 2002
BMW Z4 2.2i 3.0i   2002 – 2005

N52

BMW 1-Serie 125i 130i   2008 – 2012
BMW 3-Serie 325i 330i   2004 – 2011
BMW 5-Serie 523i 525i 530i   2005 – 2011
BMW 6-Serie 630i   2005 – 2010
BMW X1 xDrive 25i xDrive 28i   2009 – 2011
BMW X3 2.5si 3.0si XDrive 25i   2006 – 2010
BMW X5 3.0si xDrive 30i   2006 – 2010
BMW Z4 2.5i 2.5si sDrive 23i sDrive 30i xDrive 28i   2005 – 2011

N53

BMW 1-Serie 125i 130i   2008 – 2012
BMW 3-Serie 325i 330i   2004 – 2011
BMW 5-Serie 523i 525i 530i   2005 – 2011

N62

BMW 5-Serie 540i 545i 550i   2003 – 2010
BMW 6-Serie 645i 650i   2003 – 2010
BMW 7-Serie 735i 740i 745i 750i   2001 – 2008
BMW X5 4.4i 4.8i 4.8iS   2004 – 2010

N63

BMW 5-Serie 550i sDrive/xDrive M550i xDrive   2011 – Heden
BMW 6-Serie 650i sDrive/xDrive 2012 – Heden
BMW 7-Serie 750i sDrive/xDrive M550i xDrive   2009 – Heden
BMW X5 xDrive50i   2011 – Heden
BMW X6 xDrive50i   2008 – 2013

Voor meer informatie bent u van harte welkom.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>