Enkele BMW motoren tussen 2001 en 2013 hebben last van hevig olieverbruik. Vaak wordt dit veroorzaakt door een falende klepsteelafdichting. Deze afdichting zit in de cilinderkop en is niet zomaar vervangen. Wilt u hier meer over weten, lees hieronder meer….
Klacht:
Hevig roken, voorals na even stationair draaien.
Zeer hoog olie verbruik.
1 Liter olie op 500 kilometer is niet ongebruikelijk.
Storingen in het motormanagement systeem.
Oorzaak:
De klepsteelrubbers worden hard waardoor deze niet meer goed afdichten. Doordat het rubber hard word en er tijdens het stationair draaien van de motor een lage onderdruk in het inlaat systeem heerst verzameld de olie zich boven het rubber en word de verbrandingskamer ingezogen zodra er gas word gegeven. Dit probleem doet zich bij alle motoren voor die voorzien zijn van een valvetronic systeem, direct ingespoten benzine motoren en in zeldzame gevallen de M54 6 cilinder motor.
Oplossing:
Vervangen van alle 16,24 of 32 Klepsteel afdichtingen.
Bij het vervangen van de klepsteelrubbers word het volgende uitgevoerd.
Vervangen klepsteelrubbers.
Vervangen afdichtingen vanos ventielen.
Vervangen bouten vanos eenheden.
Vervangen kettingspanner voor nieuw type indien nodig.
Vervangen afdichtingen bougie kokers.
Mogelijke gevolgen van het niet repareren:
Motor schade door te weinig olie.
Katalysator schade door olie en olie resten die in het uitlaat systeem terecht komen.
Afkeur APK.
Motoren waar dit euvel voorkomt:
N42 4 cilinder
N43 4 cilinder
N46 4 cilinder
M54 6 cilinder
N52 6 cilinder
N62 8 cilinder
N63 8 cilinder
Betroffen Modellen:
N42
BMW 3-Serie 316i 318i 2001 – 2004
N43
BMW 1-Serie 116i 118i 120i 2007 – 2011
BMW 3-Serie 316i 318i 320i 2008 – 2011
BMW 5-Serie 520i 2007 – 2011
N46
BMW 1-Serie 118i 120i 2003 – 2012
BMW 3-Serie 318i 320i 2004 – 2011
BMW 5-Serie 520i 2006 – 2009
BMW X1 sDrive 18i 2009 – 2015
BMW X3 2.0i xDrive 20i 2005 – 2011
BMW Z4 2.0i 2005 – 2009
M54
BMW 3-Serie 320i 325i 330i 2000 – 2006
BMW 5-Serie 520i 525i 530i 2000 – 2004
BMW 5-Serie 520i 525i 530i 2004 – 2005
BMW 7-Serie 730i 2002 – 2005
BMW X3 2.5i 3.0i 2003 – 2006
BMW X5 3.0i 2000 – 2006
BMW Z3 2.2i 2.5i 3.0i 2000 – 2002
BMW Z4 2.2i 3.0i 2002 – 2005
N52
BMW 1-Serie 125i 130i 2008 – 2012
BMW 3-Serie 325i 330i 2004 – 2011
BMW 5-Serie 523i 525i 530i 2005 – 2011
BMW 6-Serie 630i 2005 – 2010
BMW X1 xDrive 25i xDrive 28i 2009 – 2011
BMW X3 2.5si 3.0si XDrive 25i 2006 – 2010
BMW X5 3.0si xDrive 30i 2006 – 2010
BMW Z4 2.5i 2.5si sDrive 23i sDrive 30i xDrive 28i 2005 – 2011
N53
BMW 1-Serie 125i 130i 2008 – 2012
BMW 3-Serie 325i 330i 2004 – 2011
BMW 5-Serie 523i 525i 530i 2005 – 2011
N62
BMW 5-Serie 540i 545i 550i 2003 – 2010
BMW 6-Serie 645i 650i 2003 – 2010
BMW 7-Serie 735i 740i 745i 750i 2001 – 2008
BMW X5 4.4i 4.8i 4.8iS 2004 – 2010
N63
BMW 5-Serie 550i sDrive/xDrive M550i xDrive 2011 – Heden
BMW 6-Serie 650i sDrive/xDrive 2012 – Heden
BMW 7-Serie 750i sDrive/xDrive M550i xDrive 2009 – Heden
BMW X5 xDrive50i 2011 – Heden
BMW X6 xDrive50i 2008 – 2013
Voor meer informatie bent u van harte welkom.