Distributieketting problemen TFSI en TSI motoren

Als u eigenaar bent van auto uit de VAG Groep zoals een Volkswagen, Audi, Seat of een Skoda met een 1.2 of 1.4 benzine motor (TSI of TFSI) is de kans aanwezig dat u vroeg of laat problemen krijgt met uw distributieketting.

Hoort u bij het starten van uw auto een ratelend geluid, dan kan dat veroorzaakt worden door 1 van de welbekende problemen van deze motoren; een opgerekte distributieketting of een defecte distributiekettingspanner.

Wij hebben jarenlange ervaring met deze motor en we kunnen snel zien of er daadwerkelijk een probleem in uw auto schuilt.

U bent bij ons van harte welkom voor een diagnose of reparatie!

external-content.duckduckgo.com

Wat is en waar zit een distributieriem of distributieketting:

Een distributieriem en distributieketting hebben dezelfde functie. Er zit dus of een distributieriem OF een distributieketting in de motor van uw auto. Deze riem of ketting drijft via de krukas de nokkenas of nokkenassen aan die vervolgens weer de in en uitlaat kleppen bedienen. De distributie aandrijving is ingebouwd en aan de buitenkant van de motor niet te zien. De distributieriem wordt ook wel eens verward met een multiriem. Een multiriem drijft de dynamo, waterpomp aircopomp en stuurbekrachtiging aan en is aan de buitenkant van de motor te zien.

De distributieriem of distributieketting is de cruciale schakel in de motor van uw auto! Verwaarloos dan ook nooit de interval voor controle of vervanging:

 

Wat kan er allemaal verkeerd gaan met de distributieriem of ketting van uw auto? Indien de distributieriem geknapt is zal de aangerichte schade in de meeste gevallen aanzienlijk zijn. Denk daarbij aan kromme kleppen of zelf een gat in een of meerdere zuigers. Dit zijn dan ook erg dure reparaties. Om motorschade te voorkomen, is het voldoende om de distributieriem preventief te controleren en bij de juiste kilometerstand te vervangen. De duurzaamheid van een distributieriem is vooral afhankelijk van de gebruiksomstandigheden, de montage, de spanning en de correcte behandeling van de distributieriem zelf. Als alternatief voor de distributieriem is er de enkele of dubbele distributieketting die opnieuw steeds meer wordt gebruikt.

Preventief (door de auto fabrikant aangegeven kilometerstand) vervangen van distributieriem

 

De distributieriem zorgt ervoor dat de nokkenas, of bij sommige motoren zelfs meerdere nokkenassen, door de krukas wordt aangedreven. Het is van cruciaal belang dat de krukas en de nokkenassen op elkaar zijn afgesteld.Elke fabrikant en elk motortype heeft zijn eigen vervangingsintervallen. Wanneer u zich daar aan houdt is de kans op problemen erg klein.

(bron: Autoweetjes.com)