Problemen met uw airco?? Twee voorbeelden: BMW 528i en VW Bora 1.9tdi


In de zomer krijgen wij dagelijks te maken met aircoproblemen. De airco werkt niet, of niet goed genoeg. De airco stinkt of maakt rare geluiden en zo kunnen we nog vele problemen opnoemen. Vaak worden deze problemen opgelost door middel van een aircoservice. De airco wordt dan geleegd, gevacumeerd, getest op lekkage en gevuld met de juiste hoeveelheid koudemiddel en olie. Bij een vermoedelijke lekkage voegen we een UV-detectie vloeistof toe om deze makkelijk op te kunnen sporen. Soms zijn de problemen echter wat moeizamer op te lossen. Ook elektrische problemen kunnen een slecht of niet werkende airco tot gevolg hebben. Daarom twee voorbeelden.

Case 1: BMW 528i loost spontaan zijn koelmiddel.

Deze BMW had een prima werkende en goed onderhouden airco, echter op een warme dag blies de aircopomp alle koelmiddel de buitenlucht in en de airco deed niets meer. De klant had het vermoeden dat het systeem lek was geraakt en dat daarom het middel onder de motorkap verdween. Na de diagnose bleek dat het aircosysteem niet lek was, maar dat de druk in het aircosysteem opliep tot wel 30 bar! Het overdrukventiel deed keurig zijn werk, ging open en weg was de druk en het koelmiddel. Gevolg: de airco doet niets meer en moet gevuld worden. Maar waarom liep de druk zo hoog op?

Door de drukopbouw in de compressor wordt het koudemiddel sterk opgewarmd. Deze warme gas moet gekoeld worden in de condensor en bij lage snelheden of stilstand wordt deze condensor gekoeld door de elektrische ventilator. Deze fan is dus erg belangrijk om de juiste druk te bewaken. Bij deze BMW bleek de fan geblokkeerd te zijn door een hoop bladeren tussen fan en condensor, de fan kon zo niet werken en de druk liep te hoog op.
Na het schoonmaken van de stekkers en de motor draaide de fan weer als een nieuwe, het koelend vermogen is weer ok en de drukken blijven perfect. De airco werkt weer naar behoren.

drukmeters IMG_2294

 

Case 2: VW Bora 1.9tdi, airco werkt na de service beurt nog niet.

Deze VW Bora komt met een niet werkende airco binnen. Na een snelle blik blijkt het airco systeem zo goed als leeg te zijn. Na de servicebeurt slaat de airco nog niet aan. De poelie wordt niet aangestuurd en de fan slaat ook niet aan. De zekeringen blijken allen ok. En nu? Meten is weten, dus beginnen we bij de eindverbruiker: de pomp. Na het controleren van de bedrading en alle stekkerverbindingen komen we uiteindelijk uit bij de zekeringen op de accu. Deze waren al gecontroleerd maar waren nu toch weer verdacht. De zekering was niet stuk, maar na het plaatsen van een nieuwe zekering en het schoonmaken van de contacten werd er direct weer 12v op de poelie gemeten. Tijdens het testen schakelde de airco keurig in en ook de fan begon weer met draaien. Het systeem werkte weer perfect! Oorzaak de slechte verbinding in de zekering in de motorruimte. Deze zekering leek op het oog prima te zijn, maar meten is weten ;) .

IMG_2283

 

 

 

 

Laat bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>