Turbo falen BMW X3 2.0d ’09


Een BMW X3 2.0d uit 2009 komt binnen bij de garage zonder vermogen. Volgens de klant heeft de auto langzaam zijn vermogen verloren en nu is al het vermogen weg. De klant heeft geen motorlampjes of iets dergelijks waargenomen op het dashboard.

Na uitlezen van de auto komen er meerdere foutcodes naar boven: foutcodes met betrekking tot de turbodruk, roetfilter en thermosensoren zijn aanwezig.

Een verstopping van het roetfilter lijkt de oorzaak.

Echter na verder onderzoek blijkt er meer schade aan de motor aanwezig. Aan de freeze frames is af te lezen dat eerst de temperatuursensor tussen turbo en roetfilter het heeft laten afweten, daarna is er een verstopping in het roetfilter ontstaan en vervolgens komen de turbo foutcodes naar voren.

Wat is er nu gebeurt: de temperatuursensor is defect gegaan, deze bewaakt de temperatuur tussen turbo roetfilter en is ook een belangrijke factor in het regeneratieproces. De auto is niet meer gaan regenereren sinds het defect raken van de sensor, hierdoor raakt het roetfilter langzaam verstopt en blokkeert de uitlaatgassen. De temperatuur loopt op en de turbo komt niet op druk. Uiteindelijk is de turbo defect geraakt en zo troffen wij de auto aan.

Na het vervangen van de turbo, het leeghalen van het roetfilter en een software aanpassing rijdt de auto weer als nieuw en hoeft de klant zich geen zorgen te maken over herhaling van dit proces. Een les voor de klant; rijdt nooit door met roetfilterproblemen, de schade wordt hierdoor alleen maar groter!

ecac21c0335c96661b06e6661fb5c813--bmw-d-bmw-x

 

Laat bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>