Laadspanning motorfiets


Wij krijgen in de werkplaats ook vaak vragen over onderhoud en reparatie van een motorfiets.

Hieronder staat de handleiding voor het checken van de laadspanning op uw motorfiets.

Foutanalyse accu, spanningsregelaar en dynamo

Defect accu onderzoeken

Indien de motor niet meer goed start of de accu na contact aan nergens op reageert, is het eerste waar aan wordt gedacht een defecte accu. Echter een niet startende motor kan meer oorzaken hebben. Onderstaand staan een aantal stappen om een eerste onderzoek te doen om te bepalen of de accu defect is. Om te meten heb je een voltmeter nodig die minimaal tot 20V kan meten. Mocht je er niet uitkomen of twijfelen, is het aan te raden om de accu door een auto- of motorzaak te laten doormeten.

Soms is het niet nodig om een accu retour te sturen voor garantie. Dit is geheel afhankelijk van de hoeveelheid informatie die ons wordt gegeven. Soms ben je ook niet in de gelegenheid of ontbreekt technische kennis, dan kunnen wij dit onderzoek aan de accu voor je uitvoeren en zal de accu retour gezonden moeten worden. Op de onderstaande 4 vragen ontvangen we graag voor een snelle afhandeling van de garantie (kopieer het lijstje eventueel in je email):

  1. Gaan er lampjes/LEDs branden zodra je de motor op contact zet?
  2. Hoeveel Volt meet je direct op de accupolen als de motor NIET op contact staat?
  3. Hoeveel Volt meet je direct op de accupolen als de motor op contact wordt gezet?
  4. Hoeveel Volt meet je direct op de accupolen als je de motor start?
  5. Welk lader gebruik je eventueel op de accu op te laden?

Aantal actiepunten voor het testen van de accu:

  • Meet eerst de spanning op de polen als de motor niet op het contact staat. Deze hoort rond de 12.5V te zijn. Mocht deze lager zijn, probeer ‘m dan eerst met een acculader op te laden.
    BELANGRIJK: Koppel de accu dan aan een acculader. Het is aan te bevelen om deze aan een lader te hangen met een zogeheten desulfateringsfase. Deze fase zorgt er soms voor dat accu’s die niet meer goed lijken te werken, toch weer tot leven worden gebracht. Let op: deze fase werkt alleen als je de bekabeling van de motor hebt los gekoppeld. Dit komt doordat tijdens deze fase er ook even 18V op de polen wordt gezet en ander componenten van je motor zouden kunnen beschadigen. Een Optimate 3 acculader heeft z’n desulfateringsfase. We zien in de praktijk zeer regelmatig dat een accu als defect wordt bestempeld., maar dat deze met een goede lader weer prima te laden is als een accu een te diepe ontlading heeft gehad.
  • Indien het gemeten Voltage goed is, maar zodra je op de motor op contact zet en er gaan ook geen lampjes o.i.d. branden, controleer dan eerst de zekeringen.
  • Mocht de spanning goed zijn, probeer dan de motor te starten (eventueel met de autoaccu overstarten). Meet de spanning tijdens het starten. Deze hoort rond de 9.5V – 10.5V te komen. Is deze lager dan 9.5V, dan is de accu zwak onder belasting en moet deze worden vervangen. Omgekeerde is nagenoeg evident dat als de accu vol is en je krijgt deze waarden wel, dat de kans dan klein is dat het aan de accu ligt.
  • Indien de motor loopt, meet dan opnieuw de spanning op de accupolen met de verlichting aan. De spanning hoort tussen de 13.2V en 15V, ook als je gas geeft. Is dit lager dan is het laadcircuit niet goed. Is dit boven de 15V (meestal is het dan rond de 18V), dan is wellicht de spanningsregelaar defect.
  • Indien de startmotor moeilijk draait, probeer deze eens te starten met bijvoorbeeld de autoaccu. Kijk of de accu dan soepeler draait. Indien deze namelijk dan ook moeilijk draait, dan klopt er iets niet in het startcircuit (of slechte bekabeling). Mocht deze nog steeds moeilijk draaien, is in elk geval je accu leeg.

Spanningsregelaar defect onderzoeken

Het eerste dat je kunt testen of er vanuit het laadcircuit wel een goede spanning komt. Dit doe je door de motor te starten en vervolgens met een volt-meter de spanning te meten op de accupolen. Dit hoort rond de 13,5-14,5V te zijn. Is dit minder (dus 12V is niet goed!) of meer dan 15V, dan is er iets niet goed met het laadcicruit. Dit kunnen dan 2 componenten zijn naast de spanningsregelaar die defect zijn:

  • Bekabeling: visueel alles controleren of er geen breuken zijn en connectors nog goed contact maken (mogen zeker geen gesmolten “toestanden” zijn.
  • Dynamo: zie “Dynamo defect?” onderaan.

Haal de spanningsregelaar los van zijn bevestiging en controleer of het gegoten (kunststof) deel van de spanningsregelaar is verkleurd of iets open staat. Dit duidt op er op dat de spanningsregelaar te heet is geworden. Je kunt ook met een multimeter checken of er kortsluiting is met de diodemeting op de multimeter. Mocht dit niet het geval zijn en de spanning toch niet juist zijn, dan zul je even moeten kijken of de dynamo nog goed is. Overigens is onze ervaring dat als er meer dan 15V op staat, dan is in bijna alle gevallen de spanningsregelaar stuk.

Let op: een kokende accu kan het gevolg zijn van te hoge laadspanning. Controleer daarom altijd de laadspanning, omdat anders een nieuwe accu wederom snel de geest zal geven.

Dynamo defect onderzoeken

Het testen van een dynamo is vrij eenvoudig. Hiervoor heb je wel een Volt-meter nodig die wisselstroom kan meten tussen de 30V en 120V (afhankelijk van het type motor).

  • Controleer op alle draden (op de connector)  of die massa maakt. Dit mag niet, als dit zo is, duidt dit op een probleem met de dynamo.
  • Koppel de dynamo los en zorg dat je makkelijk bij de connector kunt met je voltmeter.
  • Als je de weerstand meet (bij 3 kabel/fasen), dan moet de weerstand tussen alle punten (hoe je ook meet) gelijk zijn. Als deze verschillend is of hoger dan 10Ohm, kan dit duiden op een probleem.
  • Start de motor
  • De connector heeft 3 aansluitingen (even voor het gemak A, B en C). Meet nu de spanning tussen A en B, A en C en B en C. Deze spanningen hoort tussen de 30V en 120V te liggen en is afhankelijk van het type motor. Belangrijk is dat alle 3 de waardes bij elkaar in de buurt liggen. Als er grotere afwijkingen zijn, is de dynamo stuk en zijn er waarschijnlijk spoelen stuk. LET OP: meet wel wisselstroom (anders krijg je 0V)! Een goed gemiddelde zou rond de 75V zijn bij 5000 toeren.

Als de metingen van de dynamo goed zijn, dan betekent dit dat de spanningsregelaar defect is.

 

Schermafbeelding-2014-09-28-om-12.08.08

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>