Startproblemen Renault Captur 1.5dci 2016

Een Renault Captur 1.5 dci van 2016 kwam bij ons binnen met een startprobleem. De motor draaide niet rond bij het starten van de auto. Na onderzoek bleek al snel dat de startmotor defect was. Een eenvoudige reparatie moest het probleem oplossen: het vervangen van de startmotor.

Na het vervangen van de startmotor draaide de motor nog niet rond. Nu werd het interessant. Na het handmatig ronddraaien van de motor kwamen we er achter dat de motor wel erg zwaar draaide. Wat kon hier de oorzaak van zijn? Alle vloeistoffen waren op peil, de distributie was OK en de auto had nog een 97000km gelopen en was perfect onderhouden!

Uiteindelijk bracht de zoektocht ons bij de inlaat. Na demontage van het inlaatkanaal kwamen we water tegen en leek het erop dat de motor misschien een ‘vloeistofslag’ had gemaakt. Na demontage van de intercooler wisten we het zeker. Grote hoeveelheden water kwamen uit de intercooler. Na het schoon en droogmaken van het inlaattraject en de motor laten rond zonder de gloeibougies was al het water verdwenen en draaide de motor weer soepel rond. Na het inbouwen van alle delen start en reed de auto weer als vanouds.

Het blijkt dat de Captur diesels vaker last hebben van condensvorming in het inlaat traject. Dit kan dus zoveel vocht opleveren wat uiteindelijk leidt tot de hierboven beschreven problemen.

Na het inbouwen van alle delen start en reed de auto weer als vanouds.