Volvo V70 LPG en startproblemen

Een Volvo V70 van 1998 met maar liefste 650.000 kilometer op LPG kwam de werkplaats binnen met een startprobleem, de motor startte maar sloeg direct weer uit. Ook functioneerde het LPG systeem niet, de schakelaar met led indicatie ging even aan maar direct weer uit. De klant had de wegenwacht thuis gehad en deze had geconcludeerd dat de LPG installatie defect was. We hebben de auto naar de werkplaats gesleept en zijn bij het begin begonnen.

Na het verwijderen van de zekeringen VIALLE LPI LPG installatie moet de auto altijd op benzine draaien. Dit  was niet het geval waardoor we konden concluderen dat het probleem niet direct bij het LPG systeem lag. Na controle van startblokkering, onsteking en brandstoftoevoer bleek dat het probleem bij de brandstof toevoer lag.

De volgende stap was om directe spanning zetten op de brandstofpomp te  zetten om de werking te controleren, de pomp draaide en de auto wou weer starten en aanslaan maar bleef ook goed draaien. Probleem gevonden: de aansturing van de brandstofpomp was niet in orde.

Een veel voorkomend probleem bij de Volvo S70, 850 en V70 is het defect raken van het brandstofpomprelais. Dit relais (relais 103) zit onder de motorkap en is makelijk door te schakelen op pin 15 en 87 om te testen. Na het doorschakelen werkte alles uitstekend. Relais vervangen en probleem opgelost.

Verklaart dit nu ook het niet werken van de LPG installatie? JA! De LPG installatie wordt geschakeld over dit zelfde relais! Na het terugplaatsen van de zekeringen liep de auto weer zoals het hoorde!

IMG_0198