Versnellingsbakproblemen Mitsubishi Colt Automaat


Nadat de eigenaar van een Mitsubishi Colt met semi-automaat al diverse universele garages en een Mitsubishi-dealer tevergeefs had bezocht, kwam de eigenaar bij Halbe Bremer Autoservice terecht.

De Colt had al diverse reparaties achter de rug, maar de problemen werden eigenlijks alleen maar erger en de rekeningen hoger. De storing begon met het bekende motorlampje en de foutcode P1828.

P1828 – Gearbox EEPROM data false, ofwel basisinstelling niet juist.

Dit volgde al snel door het ‘zoeken’ van de bak naar de NEUTRAAL voordat hij de auto kon starten. Erg vervelend omdat dit toch enkele momenten duurt. De vaste garage heeft vervolgens de koppeling en koppelingsactuator vervangen. Dit had geen invloed, de auto reed prima maar de storing bleef zich voordoen. De volgende stap was de basisinstelling van de koppeling en bak opnieuw in te leren bij de dealer. Halverwege dit proces hield de computer er mee op. De auto wou nu helemaal niet meer starten en had nu meerdere foutcodes:  P1865 P1861 P1828 P1940 P1942 P1826 kwamen te voorschijn na uitlezen. De dealer kwam er na grondige diagnose niet meer uit en de klant is met de auto op een autotransporter naar huis gestuurd.

Uiteindelijk is meneer via de bekende mond op mond reclame in Grijpskerk terecht gekomen. Na uitlezen en uitsluiten van fouten in de gedane werkzaamheden konden we door met de analyse. Door het gebruikt van de juiste apparatuur en de fabrieksdocumentatie konden we het probleem goed analyseren. De semi-automaat werkt met een koppelingsactuator en een schakelrobot. Dit proces wordt aangestuurd door de ECU en wordt gecontroleerd door sensoren in onder andere de koppelingsactuator, schakelrobot en versnellingsbak.

Na grondige diagnose bleek er een fout te zitten in de sensor op de versnellingsbak. Deze sensor registreert de omwentelingen van de 2 schakeltrommels. De schakelrobot registreert deze omwentelingen ook met de eigen sensoren en zo is het mogelijk dat er ondanks een defecte sensor er toch met de auto gereden kan worden. De ECU heeft aan 1 van de beide parameters genoeg. Op het moment dat de auto op contact gezet wordt wacht de ECU wel op feedback van beide sensoren en wanneer dit ontbreekt gaat de bak zichzelf weer inleren. Dit was het beruchte moment waarom de eigenaar altijd moest wachten op de auto te starten.

Na het vervangen van de trommelsensor in de bak en de juiste afstellingen van koppeling, bak en schakelrobot was het probleem opgelost en reed de auto weer als nieuw.

TIP: Zoekt u naar uitleg van de foutcodes en bent u niet in het bezit van de juiste documentatie. Zoek eens op www.mmc-manuals.ru

IMG_1177 IMG_4127 IMG_4128 IMG_4155

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>